Més informació [ Selecció | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5645182   Recursos i trucs per acostar la poesia a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Primària
  
   1/6/2024 - 25/6/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   70SD Recursos i trucs per acostar la poesia a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/06/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Sovint el professorat de primària està mancat de recursos per treballar la poesia a l'aula. Els falten referents, o en tenen els prejudicis clàssics: que la poesia és difícil, o avorrida, o que els poetes són uns éssers fleumes i tibats. Però la poesia pot ser un gran aliat a l'hora de treballar competències bàsiques de diversos àmbits del currículum de primària, i de dotar l'alumnat d'eines per al seu desenvolupament personal. A part que ens pot fer gaudir intensament.

En aquest curs de formació es presenta un ventall de tècniques i recursos per tal que mestres i alumnat s'apropin a la poesia, amb un enfocament lúdic i, sobretot, apassionat. Coneixerem eines per treballar la comprensió lectora i millorar l'expressió oral i escrita. Perdrem el respecte al poema i ens acostarem a l'obra de grans autors de diverses èpoques i estils, catalans i internacionals. Treballarem amb tècniques per desenvolupar la creativitat i escriure els nostres primers versos. I aprendrem alguns trucs propis dels rapsodes per tal de gaudir recitant i sentint poesia.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors i les formadores de l'activitat formativa.

La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   El curs té dos objectius principals:
- Que el professorat obtingui eines i recursos diversos per treballar la poesia a classe, amb un enfoc transversal i des de diferents punts de vista: forma, semàntica, ritme, rapsòdia i escriptura creativa.
- Encomanar al professorat la passió per la poesia: cadascú ha de trobar la seva!

I una sèrie d'objectius específics:
- Conèixer i identificar els diversos tipus de poemes i recursos poètics des d'un punt de vista formal.
- Conèixer i identificar els recursos retòrics i semàntics que doten de força i de sentit un poema.
- Conèixer un ventall ampli de poetes i poemes de diferents tipologies que es puguin treballar a classe en diverses ocasions.
- Aprendre i practicar tècniques pròpies de l'escriptura creativa per tal de motivar l'alumnat a crear els seus textos poètics.
- Donar a conèixer tècniques de l'expressió oral, de la comunicació no verbal i de la posada en escena per tal d'ajudar els docents i l'alumnat a interpretar els versos en veu alta.
  
Continguts   Mòdul 1. Això és un poema? Però si no rima!
Sí, hi ha poemes que rimen. I n'hi ha que no. Hi ha poemes en prosa, poemes visuals, poemes que s'entenen a la primera i poemes que no hi ha manera d'entendre'ls. Sonets, sextines, haikus… i poemes que no tenen un metre determinat, però que tot i així són poemes. En aquest mòdul partirem de la pràctica per entendre la teoria: treballarem poemes de diversos tipus i d'autors variats per analitzar i entendre què els fa ser poemes, i provarem de sintetitzar les característiques formals que fan que ens agradin o ens desagradin, ens resultin xocants, ens emocionin, ens facin riure o ens facin pensar.
1. Introducció
2. Poesia ets tu… O no. Què fa que un poema sigui un poema? (
3. De la pràctica a la teoria: girem la mètrica com un mitjó. Metre, rima, ritme, vers, estrofa i altres herbes
4. Poemes que són cançons, cançons que són poemes
5. Poemes «per a infants» i poemes «per a adults». Poemes «que s'entenen» i poemes «que no s'entenen»
6. Introducció a la retòrica: els trucs dels bons poetes
7. Conclusions
8. Referències bibliogràfiques

Mòdul 2. De què ens parlen els poemes? Més enllà del Nadal i de la natura
Hi ha qui només se'n recorda de Santa Bàrbara quan plou… I qui s'encomana a la poesia només per Nadal, perquè necessita un vers per recitar enfilats a una cadira, o per Sant Jordi, per preparar els jocs florals de l'escola. Però hi ha poemes per als 365 dies de l'any! Els poemes poden parlar de qualsevol temàtica i empren una gran diversitat de tons, intencionalitats i punts de vista, i poden resultar molt útils per treballar les emocions dels infants.
1. Introducció
2. Poemes que expliquen històries
3. Un poema per a cada ocasió. Poemes de joia, de dol, d'amor, d'humor, reivindicatius, lírics, estètics, experimentals…
4. Conclusions
5. Referències bibliogràfiques

Mòdul 3. Del cap al full, del full a l'escenari.
Tots podem escriure poesia, sí. No cal ser un premi Nobel per gaudir de l'escriptura de textos literaris. Però… per on comencem? Hi ha alguna fórmula màgica per crear poemes o per trobar la manera de dir el que tenim al cap?
D'altra banda, la poesia també és oralitat. Des dels trobadors medievals fins a la slam poetry d'avui dia, la poesia dita, recitada, cantada, xisclada o xiuxiuejada podria constituir un gènere en si mateix.
En aquest mòdul aprendrem i tindrem ocasió de practicar algunes tècniques que ens ajudaran a crear els nostres textos des de zero, amb l'ajuda inestimable de tots els escriptors que ens han precedit al llarg de segles.
També ens fixarem en els trucs d'actors i rapsodes per fer-nos emocionar, riure, indignar-nos i pensar quan reciten poesia dalt de l'escenari.
1. Introducció
2. Creativitat al poder! Tècniques per treballar el pensament lateral, estimular la creativitat i combatre el full en blanc
3. La posada en escena: poesia en veu alta. Mnemotècnia, prosòdia, el to, el ritme, el silenci
4. Comunicar amb el cos i amb la veu: aspectes de comunicació no verbal. Dominar l'escena
5. Conclusions
6. Referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Montserrat Costas Palomo
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.

En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. La màquina de les metàfores (tasca). ACTIVITAT INDIVIDUAL PER CREAR. L'activitat té com a objectiu familiaritzar-se amb l'ús dels recursos retòrics, per tal d'interioritzar-los i que es puguin treballar posteriorment a l'aula, amb els infants, de manera lúdica. La idea és practicar la retòrica de manera instintiva, relacionant-la amb allò après per tal d'extreure'n coneixements i conclusions.
Activitat 2. Comparteix la màquina de les metàfores (Fòrum → aportació + resposta company/a). ACTIVITAT PER COMPARTIR I DEBATRE. El debat posterior a l’activitat de La màquina de les metàfores contribueix a reforçar i afiançar els coneixements adquirits: la poesia no és una ciència exacta, és una manifestació literaria.
Activitat 3. Trivial poètic (Qüestionari). ACTIVITAT INDIVIDUAL PER AFIANÇAR ELS CONEIXEMENTS ADQUIRITS. L'objectiu de l'activitat és conscienciar sobre la diversitat de formes que pot prendre la poesia i obrir el ventall de recursos a l'hora de llegir, comprendre i difondre la poesia. Aprofundir en la idea que les figures retòriques no són un fi en si mateixes, sinó un mitjà, un recurs per maximitzar l'impacte de la recepció del poema.

MÒDUL 2
Activitat 1. El poema de la meva vida (Fòrum). ACTIVITAT PER COMPARTIR I DEBATRE. L'objectiu bàsic d'aquesta activitat és practicar l'anàlisi i la síntesi: que cadascú sigui capaç d'explicar als altres per què aquell poema l'interpel·la especialment, i establir relacions interdisciplinàries amb altres obres, no necessàriament altres poemes. Un altre objectiu és conscienciar el professorat sobre les possibilitats que un poema pot oferir a l'aula per tractar qüestions emocionals amb els infants, i dotar-los d'eines per enfrontar-se a situacions diverses.
Activitat 2. Quin poema triaries per…? (Tasca amb resposta oberta). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. L'objectiu d'aquesta activitat és ampliar el repertori de temes, autors, poemes i ocasions en què té cabuda la poesia. S'incita al i a la participant a reflexionar i a documentar-se, a ampliar coneixements més enllà de la tria de poemes i autors facilitats en aquest mòdul. Amb aquesta activitat s'anima el professorat a cercar recursos que facin de la poesia una eina útil i habitual per treballar les emocions.

MÒDUL 3
Activitat 1. Mapa mental + escric el meu poema. Escriptura creativa (tasca, entrega en pdf). ACTIVITAT INDIVIDUAL D'ANÀLISI, SÍNTESI I CREACIÓ LITERÀRIA. L'objectiu d'aquesta activitat és treballar el pensament lateral, una habilitat que es pot desenvolupar per tal d'estimular la creativitat i buscar solucions a problemes de manera innovadora. En aquest cas l'aplicarem a la creació d'un poema, però es tracta d'una tècnica que es fa servir habitualment en l'àmbit empresarial per a la resolució de problemes i sovint en el treball grupal, i que també es pot traslladar a l'aula.
Activitat 2. Comunicar amb el cos i amb la veu (tasca, gravació en vídeo). ACTIVITAT INDIVIDUAL D'EXPRESSIÓ ORAL I COMUNICACIÓ NO VERBAL PER CONSCIENCIAR I RAONAR. L'objectiu d'aquesta activitat, més enllà de practicar els conceptes sobre rapsòdia apresos en aquest mòdul, és que el i la participant sigui conscient de la diferència entre llegir i interpretar un poema, i de com la interpretació dels versos pot multiplicar l'efecte que aquest pugui tenir en una lectura a l'aula o en qualsevol altra activitat.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).